نکاتی چند درباره برکه تثبیت فاضلاب

 
برکه تثبیت فاضلاب
برکه تثبیت فاضلاب

طراحی برکه های تثبیت فاضلاب

به دلیل نبود شناخت کافی و همچنین سادگی فوق العاده برکه های تثبیت فاضلاب نسبت به لجن فعال اغلب تصور می شود که فرآیند لجن فعال فرآیند کامل تر و بهتری است. متاسفانه این باور نادرست حتی در بین متخصصین نیز وجود دارد به عنوان مثال: در پنجمین کنفرانس برکه های تثبیت فاضلاب IWA که در یک کشور جنوب اقیانوس آرام در سال 2002 برگزار شد عنوان شد . در ادامه به طراحی برکه های تثبیت فاضلاب نیز خواهیم پرداخت.

معایب برکه های تثبیت فاضلاب

برکه تثبیت فاضلاب که بر اساس رهنمود های ملی طراحی برکه های تثبیت فاضلاب سال 1974 طراحی شده است به خوبی کار نمی کنند، لذا سیستم های برکه پیشرفته باید به جای آن استفاده شود.

گزینه منطقی ارتقا برکه های تثبیت فاضلاب موجود با استفاده از مدل های جدید طراحی در فصول 10 تا 12 است.البته شهرها و شهرک های می توانند برکه های تثبیت فاضلاب را که عملکرد نامناسب این برکه غالبا بر اثر بهره برداری و نگهداری نامطلوب یا بارگذاری بیش از حد آنها می باشد و در بعضی از موارد ناشی از طراحی نامناسب به وسیله مهندسین که طراحی تجربه برکه های تثبیت فاضلاب برای اروپا و آمریکای شمالی را دارند اما اطلاعات کافی در خصوص نحوه طراحی برکه های تثبیت فاضلاب در نواحی با شرایط آب و هوایی گرم را ندارند می باشد.

سایر معایب جدی برکه های تثبیت فاضلاب عبارتند از: خطر انتشار بوی نامطلوب، نیاز به زمین و هزینه سرمایه گذاری بالا، کیفی نامطلوب پساب خروجی.

 انتشار بو در برکه تثبیت فاضلاب

همه تصفیه خانه های میکرو بیولوژیکی فاضلاب که بار مازاد آنها وارد می شود مشکلات بو دارند و برکه های تثبیت فاضلاب از این قاعده مستثنی نیستند. البته برکه تثبیت فاضلاب که به طور صحیحی طراحی، بهره برداری و نگهداری شده مشکل ایجاد نمی کنند و تا زمانی که بار بیش از حد به آنها وارد نشود مشکلات بو نخواهد داشت.

برکه های تثبیت فاضلاب که به طور مناسب طراحی شده، احتمالا برای جمعیتی حدود 2/1 برابر دبی طراحی طراحی برکه وارد شود نباید انتظار داشت که سیستم با مشکل انتشار بو مواجه نشود. در جنین شرایطی لازم است مه سیستم ارتقا داده شود.

برکه تثبیت فاضلاب
برکه تثبیت فاضلاب

زمین مورد نیاز برای برکه تثبیت فاضلاب

فرآیند های برکه های تثبیت فاضلاب نسبت به سایر فرآیند های متداول تصفیه فاضلاب از قبیل نهر اکسیداسیون یا سایر اشکال لجن فعال، زمین بیشتری را اشغال می کند. از نظر مقایسه، در برکه های تثبیت فاضلاب هزینه زمین بالاتر بوده و در سایر فرآیند ها هزینه سالیانه انرژی مصرفی مصرفی بالاتر است.

چنانچه زمین کافی و ارزان قیمت در دسترس باشد، هزینه سرمایه گذاری برای برکه های تثبیت فاضلاب شامل هزینه خرید زمین، هزینه انتقال فاضلاب و هزینه احداث تصفیه خانه خواهد بود که چنانچه این برآورد هزینه به طور صحیح انجام شود مطمئنا این فرآیند از فرآیند های لجن فعال اقتصادی تر است .

البته در مواردی تصمیمات غیر متعارفی هم اتخاذ شده است. به عنوان مثال، در پایتخت یک کشور بزرگ تولید کننده نفت بین خاورمیانه و آسیای جنوبی بعد از 40 سال مشاوره و برسی، فرآیند لجن فعال به جای فرآیند برکه های تثبیت فاضلاب انتخاب شده است.

این در حالتی است که زمین ارزان قیمت وجود دارد و پتانسیل بالایی برای استفاده مجدد از پساب کشاورزی وجود دارد و متاسفانه مثال های از این قبیل کم نیستند. البته در مواردی که زمین کافی برای احداث سیستم برکه های تثبیت فاضلاب وجود ندارند و یا حتی در فاصله نسبتا دور از شهر قیمت زمین بالاست، سیستم برکه های تثبیت فاضلاب یقینا نامناسب است و گزینه نامناسب است و گزینه های دیگر باید مد نظر قرار گیرد.

کیفیت پساب خروجی

پساب خروجی برکه های تثبیت فاضلاب BOD و SS این پساب ناشی از جلبکها در پساب برکه می باشد. در آزمایش ناشی از اندازه گیری BOD جلبک های اکسیژن را مصرف می کنند لذا بطری های سنجش BOD را در تاریکی انکوباتور می کنند و معمولا از بطری های تیره رنگ استفاده می شود. اما در یک منبع آب پذیرنده، اکسیژن تولید به وسیله جلبک از میزان اکسیژنی که توسط خود جلبک یا توسط گونه های عالی تر جانوری مصرف می شود بیشتر است. بنابراین BOD و SS جلبک خیلی متفاوت از BOD و SS غیر جلبکی می باشد و دستگاه مجری قانون باید از مسئله به خوبی آگاه باشد.

چون انتظار نمی رود کشور های در حال توسعه، استاندارد های سختگیرانه تری نسبت به اتحادیه اروپا اعمال می شود لذا سازمان های محلی مجری قانون در کشور های در حال توسعه بایستی حداقل از مقررات الزامی اتحادیه اروپا برای پساب خروجی برکه های تثبیت فاضلاب آگاه باشند.
اگر پساب برکه های تثبیت فاضلاب برای آبیاری محصولات کشاورزی استفاده شود، جلبک خیلی مفید هستند: چون به عنوان کود هاب با انتشار تدریجی عمل نموده و با گذشت زمان محتویات آلی خاک و در نتیجه ظرفیت نگهداری آب را در خاک افزایش می دهند.

کاربرد برکه های تثبیت فاضلاب

برکه های تثبیت فاضلاب در همه نقاط جهان استفاده می شود. ایالات متحده بیشتر از 7000 سیستم برکه های تثبیت فاضلاب دارد، که عمدتا برای جوامع کمتر از 5000 نفر استفاده شده است. در فرانسه بیشتر از 2500 سیستم برای جوامع کمتر از 1000 نفر وجود دارد.

در آلمان (عمدتا غرب آلمان) بیشتر از 1100 سیستم برای جمعیت های کمتر از 1000 نفر وجود دارد)، در نیوزیلند برکه های تثبیت فاضلاب رایج ترین فرآیند تصفیه فاضلاب می باشند، که 100 مورد 160 تصفیه خانه ای که برای جمعیت های زیر 1000 به کار رفته از نوع برکه های تثبیت فاضلاب می باشد.

سیستم های برکه های تثبیت فاضلاب زیادی در استرالیا وجود دارند که همه تصفیه خانه های جنوب ملبورن را شامل می شوند. آنها در همه کشور های در حال توسعه دنیا رایج بوده و حتی برای جمعیت های بزرگ نیز قابل استفاده هستند.

برای مثال، برکه های تثبیت فاضلاب داندورا در نزدیکی نایروبی در کشور کنیا برای جمعیت تقریبا یک میلیون نفری مجزا به شبکه جمع آوری فاضلاب استفاده شده، و برکه های تثبیت فاضلاب السامرا نزدیک عمان در کشور اردن برای جمعیت تقریبا 6/2 میلیون نفری استفاده شده است.

شرکت زادآب به عنوان تولیدکننده تجهیزات آب و فاضلاب آماده ارائه مشاوره رایگان به شما عزیزان می باشد. در صورت نیاز به مشاوره با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

55256411 - 0912-4349929

نوشتن دیدگاه

نظر شما بعد از بازبینی کارشناسان زادآب ثبت خواهد شد.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

سایر محصولات

  • چربی گیر +

    چربی گیر فاضلاب چربی گیر دستگاهی است که بر سر خروجی فاضلاب هایی با مقدار چربی بالا نصب می شود و با روش هایی چربی یا گریس فاضلاب را حذف می کند یا کاهش می دهد. چربی گیر فاضلاب آشپزخانه اطلاعات بیشتر
  • اسمز معکوس +

    فرآیند تصفیه اسمز معکوس اسمز معکوس از جمله روش هایی است که امروزه به طور گسترده در شیرین سازی آب دریا و کشاورزی و خانگی جداسازی مواد آلی و سمی از پساب های صنعتی بکار برده می‌شود. اسمز معکوس ( آب اطلاعات بیشتر
  • دی اریتور دیگ بخار +

    دی اریتور در دیگ بخار از دی اریتور (دیریتور) برای هوازدایی در دیگ بخار استفاده می شود. وجود گازهایی مانند اکسیژن در آب ها باعث فرسایش سیستم های صنعتی شده و راندمان عملکرد آنها را کاهش می دهد اما دی اطلاعات بیشتر
  • سختی گیر رزینی +

    سختی گیر آب رزینی (Water Softener) که درون آن سیلیس و رزین های تبادل یونی قرار دارد و آب سخت املاح کلسیم و منیزیم با استفاده از رزین های تبادل یون به آب نرم تبدیل می کند. سختی گیر آب اطلاعات بیشتر
  • منبع کویل دار +

    منبع کویلی چیست منبع کویل دار متداول ترین و بهینه ترین روش برای تولید آبگرم بهداشتی مصرفی و ذخیره آن می‌باشد. در مخزن کویل دار آب داغ یا بخار تهیه شده توسط دیگ یا پنل های خورشیدی، داخل یک کویل اطلاعات بیشتر
  • هیدروسیکلون - مخزن هیدروسیکلون +

    هیدروسیکلون و تصفیه ذرات معلق هیدروسیکلون ابزار ساده و موثری برای گرفتن مواد دانه‌ای و جامدات ساینده از آب می‌باشد. از Hydrocyclone تصفیه آب به منظور جداسازی و حذف ذرات ماسه از جریان ورودی به شبکه‌های توزیع و سیستم های اطلاعات بیشتر
  • آشغالگیر +

    فرآیند آشغالگیری آشغالگیری یکی از فرآیندهای تصفیه فیزیکی می‌باشد که در اکثر تصفیه خانه‌ها و در ابتدای فرآیند تصفیه وجود دارد. در این مرحله عمل حذف و جداسازی مواد جامد و شناور با قطرهایی بیش از ۵.٠ سانتی متر صورت می‌پذیرد اطلاعات بیشتر
  • فیلتر پرس +

    دستگاه فیلتر پرس فيلتر پرس جهت جدا سازی ذرات جامد از مایع در محلول های سوسپانسیون در فرآیند های مختلف صنعتی بکار می رود. اجزای اصلی دستگاه فیلتر پرس عبارتند از: شاسی دستگاه، جک و سیستم هیدرولیک، صفحات فیلتر (از اطلاعات بیشتر
  • قیمت آنتی اسکالانت +

    آنتی اسکالانت ( antiscalant ) محلول ضد رسوب می باشد که جهت رسوب زدایی به ممبران دستگاه های تصفیه آب شیرین کن ro تزریق می گردد. آنتی اسکالانت چیست آنتی اسکالانت مهمترین ماده شیمیایی است با فرمول شیمیایی متفاوت که معمولا در اطلاعات بیشتر
  • اسید دیسکلر - قیمت اسید دی اسکلر +

    اسید شویی با اسید دیسکلر اسید دیسکلر (دی اسکلر) پر کاربرد ترین ماده جهت شستشوی مخازن است. اسید دیسکلر (دی اسکلر) با پایه HCl 33% می تواند با قدرت و اطمینان بالا تمام رسوب ها را از سطوح مخازن، بویلر اطلاعات بیشتر
  • 1
  • 2

ارتباط با کارشناسان

دپارتمان تصفیه آب: 09223345280

دپارتمان تصفیه فاضلاب: 09927380994

تلفن زادآب