عوامل موثر بر هضم بی هوازی

 
استفاده مجدد فاضلاب در کشاورزی
استفاده مجدد فاضلاب در کشاورزی

 هضم بی هوازی فاضلاب

لجن اولیه و ثانویه ماده غذایی لازم برای یک هاضم بی هوازی را فراهم می‌کنند. این لجن ها باکتری های مورد نیاز برای تجزیه این ترکیبات و تولید متان را نیز فراهم می آورند که هر دو گونه باکتری بی هوازی اختیاری و بی هوازی مانند متان سازها در هضم بی هوازی لجن مورد نیاز هستند باکتری های بی هوازی اختیاری، بی هوازی برای:

  1.  هیدرولیز ترکیبات معلق و کلوئیدی
  2.  تجزیه ترکیبات عالی محلول اسید های فرار مورد نیاز می باشد.
  3. باکتریهای متان ساز هم برای تجزیه اسید های فرار تولید متان مورد نیازمند.

هضم بی هوازی لجن فاضلاب

 برای بذردهی هاضم بی هوازی با مقدار مناسبی از جمعیت باکتری های بی هوازی - اختیاری و بی هوازی نظیر باکتری های ثانویه کمتر است اما غلظت باکتری های بی هوازی اختیاری آن بیشتر است. لجن معمولی علاوه بر باکتریهای بی هوازی اختیاری، باکتریهای بی هوازی زیادی شامل متان سازها مواد معلق فراوانی را فراهم می کند.

باکتری های متان ساز مطلقا بی هوازی است و در فرآیند لجن فعال سریع از بین می‌روند. بنابراین هاضم بی هوازی را نمی‌توان فقط با لجن ثانویه بذردهی کرد. و لجن اولیه که دارای مقدار زیادی باکتری بی هوازی است نیز مورد نیاز می باشد. لجن اولیه سه عملکرد مهم در راه اندازی هاضم بی هوازی به عهده دارد این عملکرد عبارتند است از:

بذردهی هاضم با

  1. یک باکتری های متان ساز
  2.  باکتری های بی هوازی اختیاری و بی هوازی
  3.  ترکیبات آلی معلق

بعد از این که هاضم به طور مناسب بذردهی و راهبری شد، بعد از آن می‌توان لجن ثانویه را به تنهایی وارد هاضم کرد. لجن ثانویه مقدار بالایی از باکتری های بی هوازی اختیاری و مواد آلی معلق و کلوئیدی را در خود دارد.

هضم بی هوازی زیست توده

کدام فرایند در شرایط بی هوازی شکل می گیرد

لجن اولیه محتوی باکتری های بی هوازی اختیاری کمی است. و نمی توانند جایگزین خروج باکتری از هاضم در طی فرایند معمول خروج و آبگیری لجن شوند. برای رهبری موفق هاضم بی هوازی، فعالیت مقدار زیادی از باکتری های متان ساز لازم است.

بنابراین بذرهای هاضم گرم شده تا دمای ۳۵ درجه سانتی گراد با پهن تازه گاوی می تواند مفید باشد. بذر دهی با پهن گاو را می توان هنگام راه اندازی و یا در شرایط کاهش کارآیی لازم انجام داد. برای مثال هنگامی که هاضم ترش شده است حدوداً به ازاء هر 100000 گالن لجن موجود در حاضرم باید ۵ گالن پهن گاو به آن اضافه کرد.

تا هنگامی که هاضم با موفقیت راه‌اندازی شود و یا کارایی آن بهبود یابد.

بسیاری از باکتری های متان ساز در قسمت عمقی پهن گاو زنده و فعال اند. بایستی مراقب بود که این باکتری ها اکسیژن مولکولی آزاد تماس پیدا نکنند. باکتری های متانول در حضور اکسیژن آزاد مولکولی به سرعت از بین می رود و مشکلات راه اندازی هاضم را می توان با لجن هضم شده قبلی نیز مرتفع کرد.

در هنگام راه‌اندازی بارگذاری حاضر را بایستی به تدریج افزایش داد. دقت در پایش و کنترل PH و قلیاییت هم ضروری است.
PH هاضم را بایستی در محدوده بهینه 2/7 الی 8/6 راهبری کرد .

حفظ PH در این محدوده برای داشتن ثبات در فعالیت باکتری های متان ساز لازم است. پایش PH همچنین به حفظ ظرفیت بافری و قلیاییت کافی برای خنثی سازی اسید ها کمک می کند.

زمان راه اندازی هاضم بی هوازی بایستی به آرامی صورت گیرد. و زمان میان تغذیه اولیه هاضم و راهبری پایدار نیز تا حد امکان باید کوتاه باشد. تقریبا یک ماه طول می کشد که هاضم شرایط پایدار پیدا کند و کارایی مناسبی داشته باشد. حالت پایدار هاضم به وسیله تولید گاز قابل سوختن و وجود نسبت پایدار بین اسید های فرار و قلیائیت مشخص می شود.

مواد شیمیایی معمولی برای تنظیم pH و قلیائیت

ماده شیمیایی

فرمول

آمونیاک بی­آب

NH3

سود سوزآور

NaOH

آهک زنده

CaO

آهک آبدار

Ca(OH)

سود اش

Na2CO3

سدیم بی­کربنات

NaHCO3

برای راهبری PH و قلیائیت در محدوده ی مناسب در هاضم، می توان چندین ماده شیمیایی را به آن افزود. ماده انتخابی به هزینه حمل و نقل، ایمنی، ذخیره سازی و روش تزریق آن بستگی دارد.
اگر PH هاضم بیشتر از مقدار بهینه شود ممکن است سمیت آمونیاک ایجاد شود. یون آمونیوم یکی از ترکیبات طبیعی فاضلاب خانگی است. این یون ها در هاضم بی هوازی تجزیه اسید آمینه و پروتئین به وجود می‌آیند.

یون های آمونیوم ممکن است از تجزیه پروتئینها در لجن ثانویه یا تجزیه پلیمر های کاتیونی درجات اولیه و ثانویه به وجود آید.
این پلیمر های کاتیونی حاوی گروه آمین (-NH2) هستند که در طی تجزیه میکروبی پلیمرها رها می‌شود. بعد از رها شدن از ترکیبات پلیمری به یون آمونیوم (NH2)تبدیل می شود.

از پلیمرهای کاتیونی پلی اکریل آمید معمولاً برای دام اندازی جامدات و آبگیری لجن استفاده می شود. غالبا این مواد به مقدار زیاد در هاضم بی هوازی حضور دارند. تجزیه این پلی مرها باعث آزادسازی گروهای آمین از ترکیب اکریل آمید پلیمر می شود. گروه آمین نیز سریعاً به آمونیاک تبدیل می شود. تبدیل آمونیاک و یون آمونیوم تبدیل می شود. تبدیل آمونیاک به آمونیوم وابسته به PH می باشد.

آمونیاک در داخل هاضم به یونهای آمونیوم (NH4+) آمونیاک یونیزه تبدیل شده و به شکل گاز آمونیاک محلول آمونیاک غیر یونیزه (NH3) نمایان می‌شود. این دو شکل در حالت تعادل قرار دارد و مقدار آنها به PHوابسته است هنگامی که pH هاضم بیشتر از 7/2است گاز آمونیاک غالب می‌شود. آمونیاک یا (NH3) برای باکتری ها به ویژه باکتری‌های متان سمی است.

با حفظ هاضم در محدوده ی 2/7 – 8/6 از سمیت آمونیاک می توان ممانعت کرد که در این محدوده، غلظت نیتروژن آمونیاکی از محدوده 3000 – 1500 فراتر نمی رود.
مشکل دیگری که ناشی از افزایش میزان گاز نیتروژن آمونیاک یا قلیائیت است، تولید کف و کفاب است این مشکل معمولا در حین راه اندازی هاضم بروز می کند.

نکات مقاله هضم بی هوازی

انواع هاضم بی هوازی
هاضم بی هوازی لجن
طراحی هاضم بی هوازی
عوامل موثر بر هضم بی هوازی
هضم بی هوازی کود
کمپوست بی هوازی
تصفیه بی هوازی
باکتری های مزوفیلیک

شرکت زادآب به عنوان تولیدکننده تجهیزات آب و فاضلاب آماده ارائه مشاوره رایگان به شما عزیزان می باشد. در صورت نیاز به مشاوره با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

0912-4349929

نوشتن دیدگاه

نظر شما بعد از بازبینی کارشناسان زادآب ثبت خواهد شد.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

سایر محصولات

  • چربی گیر +

    چربی گیر فاضلاب چربی گیر دستگاهی است که بر سر خروجی فاضلاب هایی با مقدار چربی بالا نصب می شود و با روش هایی چربی یا گریس فاضلاب را حذف می کند یا کاهش می دهد. چربی گیر فاضلاب آشپزخانه اطلاعات بیشتر
  • اسمز معکوس +

    فرآیند تصفیه اسمز معکوس اسمز معکوس از جمله روش هایی است که امروزه به طور گسترده در شیرین سازی آب دریا و کشاورزی و خانگی جداسازی مواد آلی و سمی از پساب های صنعتی بکار برده می‌شود. اسمز معکوس ( آب اطلاعات بیشتر
  • دی اریتور دیگ بخار +

    دی اریتور در دیگ بخار از دی اریتور (دیریتور) برای هوازدایی در دیگ بخار استفاده می شود. وجود گازهایی مانند اکسیژن در آب ها باعث فرسایش سیستم های صنعتی شده و راندمان عملکرد آنها را کاهش می دهد اما دی اطلاعات بیشتر
  • سختی گیر رزینی +

    سختی گیر آب رزینی (Water Softener) که درون آن سیلیس و رزین های تبادل یونی قرار دارد و آب سخت املاح کلسیم و منیزیم با استفاده از رزین های تبادل یون به آب نرم تبدیل می کند. سختی گیر آب اطلاعات بیشتر
  • منبع کویل دار +

    منبع کویلی چیست منبع کویل دار متداول ترین و بهینه ترین روش برای تولید آبگرم بهداشتی مصرفی و ذخیره آن می‌باشد. در مخزن کویل دار آب داغ یا بخار تهیه شده توسط دیگ یا پنل های خورشیدی، داخل یک کویل اطلاعات بیشتر
  • هیدروسیکلون - مخزن هیدروسیکلون +

    هیدروسیکلون و تصفیه ذرات معلق هیدروسیکلون ابزار ساده و موثری برای گرفتن مواد دانه‌ای و جامدات ساینده از آب می‌باشد. از Hydrocyclone تصفیه آب به منظور جداسازی و حذف ذرات ماسه از جریان ورودی به شبکه‌های توزیع و سیستم های اطلاعات بیشتر
  • آشغالگیر +

    فرآیند آشغالگیری آشغالگیری یکی از فرآیندهای تصفیه فیزیکی می‌باشد که در اکثر تصفیه خانه‌ها و در ابتدای فرآیند تصفیه وجود دارد. در این مرحله عمل حذف و جداسازی مواد جامد و شناور با قطرهایی بیش از ۵.٠ سانتی متر صورت می‌پذیرد اطلاعات بیشتر
  • فیلتر پرس +

    دستگاه فیلتر پرس فيلتر پرس جهت جدا سازی ذرات جامد از مایع در محلول های سوسپانسیون در فرآیند های مختلف صنعتی بکار می رود. اجزای اصلی دستگاه فیلتر پرس عبارتند از: شاسی دستگاه، جک و سیستم هیدرولیک، صفحات فیلتر (از اطلاعات بیشتر
  • قیمت آنتی اسکالانت +

    آنتی اسکالانت ( antiscalant ) محلول ضد رسوب می باشد که جهت رسوب زدایی به ممبران دستگاه های تصفیه آب شیرین کن ro تزریق می گردد. آنتی اسکالانت چیست آنتی اسکالانت مهمترین ماده شیمیایی است با فرمول شیمیایی متفاوت که معمولا در اطلاعات بیشتر
  • اسید دیسکلر - قیمت اسید دی اسکلر +

    اسید شویی با اسید دیسکلر اسید دیسکلر (دی اسکلر) پر کاربرد ترین ماده جهت شستشوی مخازن است. اسید دیسکلر (دی اسکلر) با پایه HCl 33% می تواند با قدرت و اطمینان بالا تمام رسوب ها را از سطوح مخازن، بویلر اطلاعات بیشتر
  • 1
  • 2

ارتباط با کارشناسان

دپارتمان تصفیه آب: 09223345280

دپارتمان تصفیه فاضلاب: 09927380994

تلفن زادآب