آب شیرین کن به روش MSF

 
شیرین سازی آب به روش تقطیر ناگهانی
شیرین سازی آب به روش تقطیر ناگهانی

شیرین سازی آب با تقطیر

شیرین سازی آب به روش تقطیر ناگهانی یا (MSF) Multi Stage Flashing یک فرآیند چند مرحله ای تبخیر آب است که با استفاده از جوشش کار می کند. روش کار این شیرین سازی بدین صورت است که آب گرم شده را به مخازنی با فشار کم هدایت می کنند، وقتی که آب به فضایی رسید که فشار بسیار کمی دارد به این علت که قبلا از منبع حرارتی مقداری گرما کسب کرده به صورت ناگهانی تبخیر می شود.

هرچند مصرف انرژی این دستگاه های آب شیرین کن بسیار بالا بوده و دمای کارکرد بالا نیز باعث شده رسوب گذاری در این دستگاه ها افزایش یابد، اما به دلیل امکان طراحی آن ها در ظرفیت های بالا هنوز سهم قابل توجهی از تولید آب به روش حرارتی را به خود اختصاص داده است و تبخیر به معنای ایجاد حرارت برای تغییر حالت و تولید ذرات جامد معلق بدون بخار در feed water است.

کندانس کردن بخار، محصولی کاملا خالص به دست می دهد. این تکنیک شیرین سازی که به Flash Distillation معروف است، در سطح جهانی در کنار نیروگاه های سیکل ترکیبی جهت تأمین آب شیرین در حجم بالا می باشد.

از آنجایی که اپراتورها در سیستم در دما و فشار پایین کار می کنند لذا برای کارخانه آب شیرین کن مقدور می باشد که از حرارت های تلف شده نیروگاه بهره گیری کنند، هنگامی که کارخانه آب شیرین کن در منطقه خاورمیانه در اندازه بزرگ ساخته می شود معمولا مدل MSF انتخاب می شود.

نحوه عملکرد فرآیند چند مرحله ای تبخیر ناگهانی

در فرآیند MSF یا همان شیرین سازی از طریق تقطیر ناگهانی، برخلاف MED که جوشش روی لوله های داغ انجام می شود، جوشش در توده مایع اتفاق می افتد.

ساختار MSF

ساختار های متفاوتی برای MSF وجود دارد اما در مجموع، یک سیستم MSF شامل سه بخش است

  1.  بخش دفع حرارت
  2.  بخش بازیافت حرارت
  3.  بخش ورودی حرارت.

بخش های دفع و بازیافت حرارت شامل تعداد مشخصی از محفظه های تبخیر ناگهانی است که به هم مرتبط می باشند.

آب تغذیه وارد بخش دفع حرارت می شود. این بخش ( پیش گرمکن مرحله اول ) از گرمای آزاد شده در طول مدت فرآیند چگالی برای پیش گرم کردن آب تغذیه استفاده می کند. پساب چرخشی که بوسیله اخلاط بخشی از آب جبران و مقدار عظیمی از پساب باقیمانده از مرحله قبل به وجود آمده است، به صورت ثقلی به داخل لوله های بازیافت حرارت (پیش گرمکن مرحله دوم) هدایت می شود.

در بخار بازیافت حرارت، پساب در حین عبور از مرحله و ورود به مرحله بعد، توسط گرمای آزاد شده از فرآیند چگالی پیش گرم می شود، به بیان دیگر پس از طی آخرین مرحله آب وارد پیش گرمکن مرحله سه می شود و در آنجا درجه حرارتش بوسیله بخار درجه حرارت اشباع مایع بالا رفته و وارد بخار بازیافت حرارت می شود.

در این مرحله، آب تغذیه خروجی از پس پیش گرم کردن مرحله سه، از طریق یک اوریفیس به اولین مرحله از بخار بازیافت حرارت وارد می شود. در مرحله بازیافت حرارت، آب تغذیه ورودی بخار می شود بخار خالصی با فشار بسیار کم تولید نمود. سپس بخار در امتداد قطره گیر حرکت می کند که در آنجا قطرات مایع حاوی نمک باقیمانده در بخار، جدا و بخار بر روی لوله های خنک، چگالیده و سپس جمع آوری می شود.

سرانجام قسمتی از پساب باقیمانده از مرحله آخر، دوباره بازیافت شده و به همراه آب جبرانی وارد لوله های بخش دفع حرارت می شود. جریان پساب نهایی در فرآیند های MSF می تواند یک طرفه (دفع پساب به دریا) و یا چرخشی (بازیافت بخشی از پساب) باشد. توضیحات ارائه شده در بالا برای حالت چرخشی بود.

سیستم MSF
سیستم MSF

شیرین سازی آب دریا در ایران

شرکت زادآب به عنوان تولیدکننده تجهیزات آب و فاضلاب آماده ارائه مشاوره رایگان به شما عزیزان می باشد. در صورت نیاز به مشاوره با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

55256411-12

09223345280