احیای سختی گیر رزینی ، شستشوی سختی گیر

 
شستشوی سختی گیر رزینی
شستشوی سختی گیر رزینی

احیای سختی گیر رزینی

قلب سختی گیر رزینی؛ رزین آن است که عمل سختی گیری را انجام می دهد. رزین سختی گیر بعد از مدتی سختی گیری اشباع شده و ظرفیت خویش را از دست می دهد در این زمان باید رزین را احیا نمود. عدم وجود افراد متخصص در رابطه با سختی گیر ها مانند اپراتور ها، برای رزین سختی گیر یا سایر اجزای سختی گیر و در نتیجه آب محصول مشکلاتی ایجاد می کند. ما در این مقاله تلاش کردیم حتی الامکان از این مشکلات جلوگیری به عمل آید.

مراحل احیای سختی گیر رزینی

گام اول: می بایست سختی گیر را از مدار خارج نمود و شیر خروجی را بست و همزمان شیر تخلیه سختی گیر را باز نمود. سپس دسته اهرمی شیر را به حالت شستشو (wash) قرار می دهیم و آب از پایین وارد مخزن سختی گیر می شود و پس از عبور از بستر رزین کاتیونی، هم لردها و املاح نامحلول موجود در سطح آنها را تمیز می کنند و هم دانه های رزین را از هم باز می کنند(منبسط) می کنند. این مرحله را تا جایی ادامه می دهیم که آب خروجی از تخلیه سختی گیر شفاف گردد.

این مرحله برای شیر های سولویید ولو و شیر های پنج راهه پلاستیکی سختی گیر ها یکسان است.  پیشنهاد می شود اگر از شیر های پلاستیکی سختی گیر استفاده می کنید قبل از تغییر حالت شیر نیمه اتوماتیک آب ورودی را ببندید تا فشار آب به شیر آسیب وارد نکند. شیر های نیمه اتوماتیک و تمام اتوماتیک برای سختی گیر های FRP و طرح FRP استفاده می شوند و این شکستگی برای هردو آنها صدق می کند.

بک واش سختی گیر

نتیجه این مرحله آماده شدن بستر رین برای فرآیند احیا می باشد. منبسط شدن بستر عبارت است از جدا شدن دانه های به هم چسبیده رزین که باعث می شود محلول احیا کننده به خوبی از بین دانه های رزین عبور نموده و احیا را با بازده بیشتری به انجام رساند. یکی از موارد مهم در بکواش سختی گیر این است که باید فشار آب خروجی از درین را بررسی کرد به این دلیل که اگر این فشار در حد نرمال نباشد می تواند باعث شود که احیا به درستی انجام نشود.

گام دوم: شیر مخزن نمک دستگاه سختی گیر را باز می کنیم و اهرم شیر را در حالت احیاء (regeration) قرار می دهیم. حال آب نمک از از مخزن نمک سختی گیر مکیده می شود و از بالای سختی گیر داخل می شود و با عبور از بستر رزین عملیات تبادل یون را انجام می دهد به نحوی که سدیم موجود در آب نمک به رزین باز می گردد و کلسیم و منیزیم موجود در سطح رزین کاتیون به آب پس داده می شود. این مرحله تا جایی ادامه می یابد که کل آب نمک موجود در تانک نمک سختی گیر تخلیه گردد البته ظرفیت تانک نمک نیز با توجه به مخزن سختی گیر و ظرفیت سختی گیری آن تعیین می شود.

گام سوم: تا آب مجددا از پایین سختی گیر وارد شود و باقی آب نمک موجود در لایه های رزین را بشوید و تخلیه نماید. این مرحله از احیای سختی گیر را آنقدر ادامه می دهیم تا آب خروجی از لوله تخلیه سختی گیر شیرین شود .

سختی گیر رزینی FRP
سختی گیر رزینی FRP

گام چهارم: در این مرحله بایست منبع سختی را برای احیای بعدی از آب پر کرده پس شیر تخلیه را می بندیم و شیر مخزن نمک را باز می کنیم و اهرم شیر چند راهه را در حالت سرویس (RUN) قرار می دهیم و تا منبع نمک از آب پر گردد. پس از پر شدن مخزن از آب باید مخزن را از نمک نیز پر نمود تا از وجود آب نمک غلیظ برای دوره های بعدی احیا اطمینان داشت.

گام پنجم: حال کافی است شیر مخزن نمک را ببندیم و شیر خروجی سختی گیر آب را باز کینم تا آب عاری از سختی به مصرف برسد. پس از اتمام مراحل احیا؛ سختی گیر رزینی آماده استفاده می شود اما نکته مهم اینجاست که در صورت انجام نیمه تمام مراحل احیا عمر رزین درون دستگاه به شدت تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. عوامل موثر در انجام ناقص فرآیند احیا عبارتند از فشار کم آب، اشکالات در شیر سختی گیر، اشباع نبودن آب نمک تولیدی، یددار بودن نمک و بسیاری عوامل دیگر.

همانطور که اشاره شد، فشار آب ورودی در فرآیند احیا و شستشو بسیار تاثیر گذار است چراکه فرآیند مکش آب نمک با استفاده از فضای خلاء ایجاد شده در شیر انجام می شود. فشار استاندارد برای عملکرد درست سختی گیر بین 3 تا 4 بار است که سختی گیر بیشترین بازده را در احیا و سرویس دارد.

شرکت زادآب با بیش از 40 سال تجربه در زمینه ساخت تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب آماده خدمت رسانی می باشد. شما می توانید جهت سفارش سختی گیر رزینی برای واحد مسکونی خود با دفتر شرکت زادآب تماس حاصل نمایید.

احیای سختی گیر رزینی

برای انجام فرآیند احیای سختی گیر رزینی باید چهار مرحله زیر را انجام داد. در توضیحات بالا فرآیند احیا را از نظر عملکرد و انجام به وسیله اپراتور بررسی نمودیم حال می خواهیم فرآیند و چگونگی احیا شدن رزین را شرح دهیم.

  1. شستشوی معکوس
  2. احیا با مکش آب نمک
  3. پر کردن مخزن آب نمک
  4. شستشوی سریع

شستشوی معکوس


در مرحله شستشوی معکوس آب از پایین وارد بستر دستگاه می شود. بستر رزین تحت تاثیر فشار آب از پایین بلند می شود و دانه های رزین از هم جدا می شوند. جدا شدن دانه های رزین از هم باعث می شود ماده احیا کننده به خوبی میان آنها جریبان یافته و احیا با بازده بهتری انجام پذیرد.

مکش آب نمک


 احیای رزین سختی گیر عبارت است از بازگرداندن سدیم از دست رفته به دانه های رزین و گرفتن کاتیون هایی که با یون سدیم در حین سختی گیر تبادل شده اند. باید این امر مورد توجه قرار بگیرد که احیای سختی گیر رزینی با آب نمکی باشد که فاقد سختی باشد تا در زمان احیا باعث اشباع شدن رزین نشود به همین دلیل آب مورد نیاز برای احیای سختی گیر رزینی را از خروجی خود دستگاه سختی گیر تامین می کنند.

پر کردن مخزن نمک


مخزن آب نمک را برای دوره های بعدی احیا از آب نمک پر می کنند تا در احیای بعدی آب نمک تقریبا اشباع باشد.

رزین سختی گیر

رزین های تبادل یونی را در سه دسته طبقه بندی می کنند:

  • رزین آنیونی
  • رزین کاتیونی
  • رزین میکس بد

رزین آنیونی


رزین آنیونی؛ با هدف حذف آنیون ها از آب بوجود آمده است. رزین های آنیونی از طریق تبادل یونی فرآیند حذف آنیون ها را انجام می دهند بدین معنا که یون هایی را جایگزین آنیون های درون آب می کنند. رزین های آنیونی به دو دسته تقسیم می شوند

  1. رزین های آنیونی قوی
  2. رزین های آنیونی ضعیف

 رزین آنیونی قوی

رزین آنیونی قوی می تواند با اطمینان تمام آنیون های آب را از آن حذف کند. از رزین های آنیونی قوی معمولا همراه با رزین های کاتیونی قوی برای تولید آب فوق خالص در دیونایزر ها استفاده می کنند. در ایران رزین پرولایت یکی از معروف ترین برند های رزین تبادل یونی در کشور است.

رزین آنیونی ضعیف

از رزین آنیونی ضعیف برای حذف آنیون های اسیدی به خصوص آنیون اسید های ضعیف استفاده می کنند. برای اطمینان در بیشتر مواقع استفاده از این نوع رزین ها، از رزین های آنیونی قوی نیز استفاده می کنند.

روش احیای رزین های آنیونی

 رزین کاتیونی


از رزین کاتیونی برای حذف کاتیون ها استفاده می کنند رزین کاتیونی در دو دسته رزین کاتیونی قوی و رزین کاتیونی ضعیف تقسیم بندی می شوند.

رزین کاتیونی قوی

رزین کاتیونی قوی می تواند تمام کاتیون ها را از آب به روش تبادل یونی حذف کند. از این رزین برای مقاصد متفاوتی از جمله سختی گیری استفاده می کنند.

شرکت زادآب به عنوان تولیدکننده تجهیزات آب و فاضلاب آماده ارائه مشاوره رایگان به شما عزیزان می باشد. در صورت نیاز به مشاوره با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

021-55256411-12

 09223345280