مزیت های برکه تثبیت فاضلاب

 
برکه تثبیت فاضلاب
برکه تثبیت فاضلاب

مزایای برکه های تثبیت فاضلاب چیست؟

از مزایای برکه های تثبیت فاضلاب در تصفیه فاضلاب صنعتی ساده بودن، کم هزینه بودن، راندمان و مقاومت بالا می باشد که خروجی این طراحی برکه های تثبیت فاضلاب مقدار کمی از آلایندگی ها را داشته و برای استفاده مجدد در کشاورزی مناسب می باشد

سادگی برکه های تثبیت فاضلاب

ساختن برکه های تثبیت فاضلاب ساده است:

عملیات اصلی احداث آن خاکبرداری است: و سایر کار های عمرانی آن حداقل است و محدود به تصفیه مقدماتی، ورودی ها و خروجی ها، ساختن خاکریز برکه و حفاظت آن در صورت لزوم آستر سازی برکه می شود.

همچنین بهره برداری و نگهداری برکه های تثبیت فاضلاب خیلی ساده است: عملیات روزانه بهره برداری شامل قطع کردن گیاهان خاکریز، حذف کف و گیاهان شناور از سطح برکه، تمیز نگه داشتن ورودی و تعمیر آسیب وارده به خاکریز می باشد.

بهره برداری و نگهداری این فرآیند برخلاف سایر تکنولوژی های تصفیه فاضلاب به پرسنل ماهر و کارآموز نیاز ندارد. با توجه به سادگی ساختار برکه های تثبیت فاضلاب مرحله بندی اجرای آن به سهولت امکان پذیر است.

هزینه کم بر پا سازی برکه های تثبیت فاضلاب

اگر چنانچه یک مقایسه اقتصادی درست بین برکه های تثبیت فاضلاب انجام شود در اکثر موارد برکه های تثبیت فاضلاب سرمایه گذاری و بهره برداری کمتری خواهد داشت. تنها متدلوژی قابل اعتماد برای چنین مقایسه ای در گزارش بانک جهانی به وسیله ATHYR ارائه شده است که یک مقایسه اقتصادی مفصل بین برکه های تثبیت فاضلاب با لاگون های هوادهی و نهر های اکسیداسیون و فیلتر های بیولوژیکی صافی تند شنی ارائه داده است.

در این گزارش از داده های شهر صنعا در جمهوری عربی یمن استفاده شده است برای سایر کشور ها قابل استفاده است در این گزارش فرضیات خاصی مد نظر قرار گرفته است برای مثال برکه های تکمیلی که بعداز لاگون های هوادهی و بعد از کلر زنی پساب فیلتر های بیولوژیکی و کانال های اکسیداسیون استفاده شده است بر اساس تولید پسابی با کیفیت باکتری و بیولوژیکی برای پرورش ماهی و استفاده مجدد پساب برای آبیاری در هر چهار فرآیند طراحی شده است.

طراحی بر اساس یک جمعیت 25000 نفری انجام شده بود و سرانه فاضلاب تولیدی و BOD به ترتیب 120 لیتر و 40 گرم برای هر نفر در روز و تعداد E coli ورودی و تعداد E coli خواسته شده در پساب 100 ml و BOD مد نظر در پساب کمتر از 25 mg/L بودند.

محاسبه مساحت زمین مورد نیاز و کل هزینه خالص هر سیستم سرانه 12% و هزینه زمین 5 دلار آمریکایی برای هر متر مربع می باشد. واضح است که برکه های تثبیت فاضلاب ارزان ترین گزینه هستند. البته هزینه سرمایه گذاری این گزینه تاثیر از قیمت زمین است و قیمت برای هر متر مربع 5 دلار آمریکایی در نظر گرفته شده است.

قیمت زمین و هزینه فرصت سرمایه گذاری (OCC) دو تا از متغیر های مهم هستند که تعیین می کنند آیا برکه های تثبیت فاضلاب ارزانترین گزینه است. در تحقیق Arthur هزینه زمین بسته به میزان occ 5 تا 15 دلار آمریکا به ازا هر متر مربع به دست آمده و محدوده تغییرات occ 5-15 درصد بود.

Tsagarakis و همکاران (2003) در یافتند که در کشور لبنان به ازا قیمت زمین تا 3000000 دلار آمریکا برای هر هکتار زمین، برکه های تثبیت فاضلاب ارزانترین گزینه می باشند. برکه های تثبیت فاضلاب برای بهره برداری به انرژی الکتریکی نیاز ندارد لذا به مقدار قابل توجهی در هزینه های جاری صرفه جویی می شود.

برکه تثبیت فاضلاب
برکه تثبیت فاضلاب

برکه های تثبیت فاضلاب بسیار پر بازده هستند و با استفاده از این فرآیند حذف بیش از 90 درصد جامدات معلق و bod و همچنین حذف بیش از 90 درصد آمونیاک به سهولت قابل دستیابی است.

برکه های تثبیت فاضلاب کارایی بالایی در حذف عوامل بیماری زایی مدفوعی دارند در حالی که دیگر فرآیند های تصفیه فاضلاب از این جهت کارایی کمتری دارند و یک فرآیند تصفیه پیشرفته یا ثالث از قبیل کلر زنی برای تخریب باکتری های مدفوعی نیاز دارند.

در تصفیه خانه های لجن فعال اگر بهره برداری خوب باشد دستیابی به 99 % حذف E coli ممکن است هر چند این مقدار حذف مقدار چشمگیری به نظر می رسد اما در واقع معادل کاهش تعداد با کتری های مدفوعی از 107 /100 ml به 103/100 ml برای آبیاری نامحدود می باشد که معادل 99/99 % درصد حذف می شود.

مقایسه کلی بین برکه های تثبیت فاضلاب و فرآیند های متداول تصفیه فاضلاب برای حذف پاتوژن های دفعی ارائه شده: اطلاعات بیشتر به وسیله Feachem و همکاران (1938) ارائه شده است.

انعطاف پذیری در برکه های تثبیت فاضلاب

برکه های تثبیت فاضلاب به دلیل زمان ماند هیدرولیکی طولانی نسبت به دیگر فرآیند های تصفیه فاضلاب انعطاف پذیری بیشتری به شوک بار های الکتریکی آلی و هیدرولیکی دارند. همچنین می توانند فلزات سنگین را تا 60 mg/L تحمل نماید.

بنابراین می توانند رنج های وسیعی از فاضلاب های صنعتی که برای دیگر فرآیند های تصفیه خیلی سمی هستند تصفیه کنند. فاضلاب های قوی صنایع غذایی به راحتی با برکه های تثبیت فاضلاب قابل تصفیه هستند.

به علاوه برکه های تثبیت فاضلاب تنها فرآیند های تصفیه ثانویه / ثالث هستند که به آسانی و به طور مطمئن می تواند پساب های را تولید منند که از نظر میکروبیولوژی برای استفاده مجدد در کشاورزی و کشت آبی ایمن باشد.

شرکت زادآب به عنوان تولیدکننده تجهیزات آب و فاضلاب آماده ارائه مشاوره رایگان به شما عزیزان می باشد. در صورت نیاز به مشاوره با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

0912-4349929

نوشتن دیدگاه

نظر شما بعد از بازبینی کارشناسان زادآب ثبت خواهد شد.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

سایر محصولات

  • چربی گیر +

    چربی گیر فاضلاب چربی گیر دستگاهی است که بر سر خروجی فاضلاب هایی با مقدار چربی بالا نصب می شود و با روش هایی چربی یا گریس فاضلاب را حذف می کند یا کاهش می دهد. چربی گیر فاضلاب آشپزخانه اطلاعات بیشتر
  • اسمز معکوس +

    فرآیند تصفیه اسمز معکوس اسمز معکوس از جمله روش هایی است که امروزه به طور گسترده در شیرین سازی آب دریا و کشاورزی و خانگی جداسازی مواد آلی و سمی از پساب های صنعتی بکار برده می‌شود. اسمز معکوس ( آب اطلاعات بیشتر
  • دی اریتور دیگ بخار +

    دی اریتور در دیگ بخار از دی اریتور (دیریتور) برای هوازدایی در دیگ بخار استفاده می شود. وجود گازهایی مانند اکسیژن در آب ها باعث فرسایش سیستم های صنعتی شده و راندمان عملکرد آنها را کاهش می دهد اما دی اطلاعات بیشتر
  • سختی گیر رزینی +

    سختی گیر آب رزینی (Water Softener) که درون آن سیلیس و رزین های تبادل یونی قرار دارد و آب سخت املاح کلسیم و منیزیم با استفاده از رزین های تبادل یون به آب نرم تبدیل می کند. سختی گیر آب اطلاعات بیشتر
  • منبع کویل دار +

    منبع کویلی چیست منبع کویل دار متداول ترین و بهینه ترین روش برای تولید آبگرم بهداشتی مصرفی و ذخیره آن می‌باشد. در مخزن کویل دار آب داغ یا بخار تهیه شده توسط دیگ یا پنل های خورشیدی، داخل یک کویل اطلاعات بیشتر
  • هیدروسیکلون - مخزن هیدروسیکلون +

    هیدروسیکلون و تصفیه ذرات معلق هیدروسیکلون ابزار ساده و موثری برای گرفتن مواد دانه‌ای و جامدات ساینده از آب می‌باشد. از Hydrocyclone تصفیه آب به منظور جداسازی و حذف ذرات ماسه از جریان ورودی به شبکه‌های توزیع و سیستم های اطلاعات بیشتر
  • آشغالگیر +

    فرآیند آشغالگیری آشغالگیری یکی از فرآیندهای تصفیه فیزیکی می‌باشد که در اکثر تصفیه خانه‌ها و در ابتدای فرآیند تصفیه وجود دارد. در این مرحله عمل حذف و جداسازی مواد جامد و شناور با قطرهایی بیش از ۵.٠ سانتی متر صورت می‌پذیرد اطلاعات بیشتر
  • فیلتر پرس +

    دستگاه فیلتر پرس فيلتر پرس جهت جدا سازی ذرات جامد از مایع در محلول های سوسپانسیون در فرآیند های مختلف صنعتی بکار می رود. اجزای اصلی دستگاه فیلتر پرس عبارتند از: شاسی دستگاه، جک و سیستم هیدرولیک، صفحات فیلتر (از اطلاعات بیشتر
  • قیمت آنتی اسکالانت +

    آنتی اسکالانت ( antiscalant ) محلول ضد رسوب می باشد که جهت رسوب زدایی به ممبران دستگاه های تصفیه آب شیرین کن ro تزریق می گردد. آنتی اسکالانت چیست آنتی اسکالانت مهمترین ماده شیمیایی است با فرمول شیمیایی متفاوت که معمولا در اطلاعات بیشتر
  • اسید دیسکلر - قیمت اسید دی اسکلر +

    اسید شویی با اسید دیسکلر اسید دیسکلر (دی اسکلر) پر کاربرد ترین ماده جهت شستشوی مخازن است. اسید دیسکلر (دی اسکلر) با پایه HCl 33% می تواند با قدرت و اطمینان بالا تمام رسوب ها را از سطوح مخازن، بویلر اطلاعات بیشتر
  • 1
  • 2

ارتباط با کارشناسان

دپارتمان تصفیه آب: 09223345280

دپارتمان تصفیه فاضلاب: 09927380994

تلفن زادآب