اندازه گیری آهن موجود در آب با چه روش هایی انجام می شود؟

 
اندازه‌ گیری آهن و منگنز در آب
اندازه گیری آهن و منگنز در آب

اندازه گیری منگنز

اندازه گیری منگنز آب بوسیله پتاسیم پریدات (روش نور سنجی)

در این روش منگنز در محیط اسیدی ضعیف بوسیله پتاسیم پریدات به پتاسیم پرمنگنات اکسیدشده که دارای رنگ بنفش مایل به صورتی می ­باشد، از محاسن روش فوق این است که اولاً شدت رنگ کاملاً تابع غلظت منگنز بوده و ثانیاً دقت اندازه‌گیری و کمترین مقدار آن در حد 5 میکروگرم در لیتر (ppb) است.

مزاحمت‌ها در اندازه گیری آهن و منگنز

یون‌های فلزی که اغلب در آب حضور دارند مزاحم ­ نمی باشند. (بجز کرم که در طول موج مورد استفاده در این آنالیز جذب دارد.)

مواد و محلول موردنیاز

  •    محلول استاندارد منگنز: از محلول منگنز سولفات خالص و در دسترس معادل محلول یک گرم در لیتر منگنز وزن نموده و در آب مقطر حل نمایید، از این محلول جهت تهیه محلول‌های رقیق‌تر استفاده نموده و منحنی استاندارد موردنیاز را رسم کنید.
  •   محلول پتاسیم پریدات (KIO4) 6/0 درصد وزنی حجمی (W/N): به دلیل ناپایدار بودن، محلول فوق بایستی هر 3- 4 روز یک‌بار ساخته شود.
  •   نیتریک اسید غلیظ
  •  سولفوریک اسید غلیظ

منحنی حذف آهن و منگنز از آب

رسم منحنی استاندارد: جهت رسم منحنی استاندارد حجم مشخص از محلول استاندارد را برداشته و در ظرف 50 میلی لیتری بریزید و به هرکدام یک میلی‌لیتر سولفوریک اسید غلیظ 20 میلی‌لیتر از محلول پتاسیم پریدات اضافه نمایید. سپس آن‌ها را به مدت 30 دقیقه روی حمام شن قرار دهید و در پایان خنک نموده و ظروف را با آب مقطر به حجم برسانید، آنگاه مقادیر جذب را روی طول موج 530 نانومتر اندازه‌گیری کنید و منحنی استاندارد را با داشتن جذب و غلظت نمونه‌ها رسم کنید، جهت بالا بردن دقت بهتر است از سل‌های با طول 50 میلی‌متر به بالا استفاده نمود.

روش آزمایش منگنر

مقدار نمونه‌ای که انتخاب می ­شود بستگی به غلظت منگنز دارد و با یکدیگر نسبت عکس دارند چنانچه غلظت منگنز کم باشد، یک لیتر نمونه را در ظرف معین ریخته و به آن 5 میلی‌لیتر سولفوریک اسید غلیظ و 5 میلی‌لیتر نیتریک اسید غلیظ اضافه نمایید.

محلول را تا نزدیک خشک شدن حرارت دهید، سپس بگذارید سرد شود، آنگاه یک میلی‌لیتر سولفوریک اسید غلیظ و 20 میلی‌لیتر آب مقطر اضافه کنید، مقداری حرارت دهید، محلول را فیلتر نمایید. (فیلتر را نیز با آب گرم بشویید.) به این محصول 20 میلی‌لیتر پتاسیم پریدات اضافه کرده و به مدت 30 دقیقه روی حمام شن قرار دهید. در پایان آن را خنک نموده و داخل یک ظرف مدرج 50 میلی‌لیتر بریزید و با آب مقطر به حجم برسانید، مقدار جذب را در طول موج 530 نانومتر توسط دستگاه اسپکترو فتومتر اندازه بگیرید و به کمک منحنی استاندارد غلظت را مشخص کنید.

جهت تهیه نمونه شاهد نیز از آب مقطر به روش منحنی استاندارد استفاده نماید.

منبع: آزمایش های آب و پساب- بابک محیط

مطالعه قسمت اول از مقاله اندازه گیری آهن و منگنز موجود در آب

شرکت زادآب به عنوان تولیدکننده تجهیزات آب و فاضلاب آماده ارائه مشاوره رایگان به شما عزیزان می باشد. در صورت نیاز به مشاوره با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

021-55256411-12

09223345280