آشغالگیر چیست؟ طراحی آشغالگیر چگونه انجام می شود؟

 
آشغالگیر
آشغالگیر

طراحی آشغالگیر فاضلاب

آشغالگیر به عنوان اولین واحد هر تصفیه خانه برای حذف مواد معلق درشت، حذف ذرات معلق آلی و به طور کلی تمامی موادی که دارای اندازه بزرگی بوده و ورود آن باعث ایجاد مشکل می‌شود، به کار گرفته می‌شود. آشغالگیر واحدی در فرآیند تصفیه فاضلاب است که معمولا در ابتدای هر تصفیه خانه قرار می گیرد و وظیفه آن حذف ذرات بسیار بزرگ از فاضلاب است.

طراحی آشغالگیر تصفیه خانه فاضلاب

نحوه طراحی آشغالگیر به این ترتیب است که ابتدا به اندازه 7.5 الی 15 سانتی‌متر از دهانه لوله ورودی کانال آشغالگیر را در نظر می‌گیرم. دلیل این کار این است که در مواقع گرفتگی آشغال گیر ، فاضلاب به سیستم جمع‌آوری فاضلاب برنگردد. مبنای طراحی این سیستم برای آشغالگیر دستی دهانه باز می‌باشد.

مبانی طراحی آشغالگیر


برای طراحی آشغالگیر مبانی به شرح زیر است

  • معمولاً فاصله‌ی بین میله‌ها را 10 الی 50 میلی‌متر در نظر می‌گیرند و عرض میله‌های آن را نیز 10 میلی‌متر در نظر می‌گیرند.
  • سرعت عبور سیال از بین میله‌ها 0.6 الی 1 در نظر گرفته می‌شود.
  • در صورت بزرگ‌تر بودن دبی میانگین فاضلاب ورودی از 150 لیتر در ثانیه از آشغالگیر مکانیکی استفاده می‌شود.

شروع طراحی آشغالگیر


با توجه به مبانی سرعت عبور سیال از بین میله‌ها را انتخاب می‌کنیم و سپس با تقسیم دبی میانگین بر سرعت مذکور مجموع سطح بازبین میله به دست می‌آید:

مبانی طراحی آشغالگیر

ارتفاع فاضلاب در کانال را از رابطه مانینگ در لوله ورودی فاضلاب به کانال محاسبه می‌کنیم و آن را با h1 نشان می‌دهیم. در این مرحله با تقسیم سطح به دست آمده از مرحله‌ی قبل (A) بر ارتفاع h1 مجموع عرض بازبین میله‌ها b1 را محاسبه می‌کنیم.

مبانی طراحی آشغالگیر

در مرحله‌ی بعد با تقسیم مجموع عرض باز میله‌ها بر عرض هر میله که در مبانی انتخاب کرده‌ایم، تعداد فضای باز و در نهایت تعداد میله‌ها محاسبه می‌شود.

مبانی طراحی آشغالگیر

شرکت زادآب به عنوان تولیدکننده تجهیزات آب و فاضلاب آماده ارائه مشاوره رایگان به شما عزیزان می باشد. در صورت نیاز به مشاوره با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

در نهایت به کمک مقادیر بالا می‌توان عرض کانالی B را که آشغال گیر دران قرار می‌گیرد محاسبه کرد:

مبانی طراحی آشغالگیر

b 2 عرض خود میله‌ها می‌باشد. در مراحل بعد سرعت سیال قبل از آشغالگیر و بعد از آشغال گیر و همچنین سرعت عبوری سیال از بین میله‌ها مشخص می‌شود. ابتدا به کمک رابطه برنولی ارتفاع فاضلاب قبل از میله‌های آشغالگیر ها را محاسبه می‌کنیم. سپس سرعت فاضلاب را قبل از میله محاسبه می‌کنیم.

مبانی طراحی آشغالگیر

از رابطه بالا با فرض اینکه z2 و فشار در ابتدا و انتها صفر است ارتفاع d2 قابل‌محاسبه است. سرعت در مقطع قبل از میله‌ها برابر است با:

مبانی طراحی آشغالگیر

سرعت عبوری فاضلاب از بین میله برابر است با:

مبانی طراحی آشغالگیر

با عبور فاضلاب از بین میله افتی در فشار فاضلاب به وجود می‌آید که مقدار آن از رابطه زیر محاسبه می‌شود:

مبانی طراحی آشغالگیر

و در نهایت ارتفاع فاضلاب بعد از آشغالگیر به صورت زیر محاسبه می‌شود:

مبانی طراحی آشغالگیر

از رابطه بالا d3 محاسبه می‌شود و در نهایت سرعت پس از عبور از آشغالگیر به دست می آید. مقطع بعد از آشغالگیر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چراکه قرار است به واحد بعدی متصل شود لذا از یک کنترل‌گر برای کنترل فاضلاب استفاده می‌شود. درواقع این کنترل‌گر نقش سرریز را نیز برای انتقال فاضلاب ایفا می‌کند.

شرکت زادآب به عنوان تولیدکننده تجهیزات آب و فاضلاب آماده ارائه مشاوره رایگان به شما عزیزان می باشد. در صورت نیاز به مشاوره با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

انواع آشغالگیر


آشغاگیر ها را بر اساس مکانیسم تمیز شدن و همچنین فواصل بین شبکه ها به دو دسته تقسیم می کنند

  1. آشغالگیر دستی
  2. آشغالگیر مکانیکی

آشغالگیر مکانیکی

تمیز کردن آشغالگیر ها می تواند به صورت دستی یا مکانیکی صورت گیرد. در تصفیه خانه های بزرگ که دارای آشغالگیر هایی در ابعاد و ظرفیت های بسیار بزرگ هستند برای جلوگیری از مشکلات تمیز کردن دستی این تجهیز نظیر زمان بر بودن این عمل از آشغالگیر مکانیکی استفاده می کنند. در آشغالگیر های مکانیکی فرآیند تمیز کردن به صورت خودکار انجام می شود. این که با چه فرآیندی به انجام می رسد نیز بسته به نوع آشغالگیر دارد.

در تصفیه خانه های بزرگ تر معمولا به همراه آشغالگیر مکانیکی از یک آشغالگیر دستی نیز استفاده می کنند تا در صورت قطعی برق از آن استفاده کنند. در آشغالگیر های مکانیکی برای تمیز کردن آن ؛ گاه گاه بازو هایی شانه مانند از فواصل میان شبکه ها عبور کرده و آشغال ها را به محل جمع آوری آشغال ها هدایت می کنند.

روتاری درام اسکرین یک نمونه از آشغالگیر های مکانیکی است که دارای کاربرد زیادی در صنایع مختلف است.

آشغالگیر دستی

از آشغاگیر های دستی همانطور که در بخش قبل گفته شد برای ظرفیت های کم استفاده می کنند. در آشغالگیرهای دستی فرآیند تمیز کاری شبکه ها به صورت دستی و به دست اپراتور صورت می گیرد. استفاده از آشغالگیر های دستی را برای تصفیه خانه هایی با ظرفیت تصفیه کمتر از 1000 متر مکعب در روز توصیه می کنند. همچنین می توان از آشغالگیر های دستی به عنوان تجهیز رزرو آشغالگیر های مکانیکی بزرگ استفاده نمود.

آشغالگیر سبدی

آشغالگیر سبدی یک نوع آشغالگیر ساده دستی است که برای ظرفیت های کوچک مورد استفاده قرار می گیرد. این آشغالگیر در واقع یک سبد از جنس فلز است که بر سر راه فاضلاب قرار می گیرد و آشغالگیری می کند. آشغالگیر های سبدی را می توان به شکل مکانیکی و یا به شکل دستی تخلیه نمود. در تخلیه مکانیکی آشغالگیر سبدی معمولا از جرثقیل های مونوریلی استفاده می کنند. از روش تخلیه مکانیکی سبد آشغالگیر برای ابعاد بزرگ آن استفاده می کنند. سبد آشغالگیر می تواند دارای ابعاد مختلفی از چند سانتی متر تا چندین متر داشته باشد.

همچنین از سبد های آشغالگیر می توان برای جمع آوری و دفع آشغال آشغالگیر های مکانیکی نیز استفاده نمود.

آشغالگیر ها را از نظر اندازه دهانه به دو دسته تقسیم می کنند

  1. آشغالگیر دهانه ریز
  2. آشغالگیر دهانه درشت

آشغالگیر دهانه ریز

آشغالگیر های دهانه ریز آن دسته از آشغالگیر هایی هستند که فاصله بین تسمه ها و میله ها از هم بین 10 الی 20 میلی متر می باشد.

آشغالگیر دهانه درشت

در این نوع از آشغالگیر ها فاصله میان شبکه ها را بین 40 تا 70 میلی متر در نظر می گیرند. البته این اندازه ها ممکن است بسته به سفارش یا بسته به نیاز در شرایط مختلف تغییر کند. همچنین می توان از ترکیب اندازه های فوق آشغالگیری طراحی نمود که ترکیبی از آشغالگیر های دهانه ریز و دهانه درشت باشد.

راهبری آشغالگیر


راهبری دستگاه آشغالگیر نه تنها خالی کردن مخزن آن بلکه بررسی دوره ای تجهیزات آن است که در صورت بروز کوچک ترین مشکلی بتوان آن را حل نمود.

شرکت زادآب به عنوان تولیدکننده تجهیزات آب و فاضلاب آماده ارائه مشاوره رایگان به شما عزیزان می باشد. در صورت نیاز به مشاوره با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

021-55256411-12

09927380994