چربی گیر ، چربی گیر CPI

 
چربی گیر CPI
چربی گیر CPI

سیستم چربی گیر cpi

چربی گیر CPI یا Corrugated Plate Interceptor یکی از تجهیزاتی است که با استفاده از روش جداسازی بر اساس ثقل؛ چربی ها را آب جدا می کند. در چربی گیر CPI با توجه به اینکه وجود چربی و روغن و مشتقات نفتی در فاضلاب ورودی باعث ایجاد اختلال در فرآیندهای بیولوژیکی لجن فعال می‌گردد، بنابراین در بسیاری از تصفیه خانه های صنعتی که چربی و روغن در پساب وجود دارد در ابتدای تصفیه‌خانه یک واحد چربی گیر تعبیه می‌گردد. چربی گیر CPI بر اساس اختلاف دانسیته آب و چربی می تواند عمل چربی زدایی را انجام دهد.

مشکلی که در فرآیند لجن فعال در صورت عدم حذف چربی‌ها به وجود می آید این است که چربی‌ها بر روی توده‌ها بیولوژیکی چسبیده و باعث می‌شوند که عمل هوادهی و اکسیژن‌رسانی دچار مشکل شده و در نهایت باعث کاهش چشم‌گیر راندمان تصفیه می‌شود. چربی گیر CPI نیز از روش جدا سازی ثقلی و شناور سازی برای چربی زدایی استفاده می کند. به همین دلیل نمی تواند ذرات بسیار ریز چربی را که تقریبا معلق هستند از آب جدا نماید.

پکیج چربی گیر cpi

با توجه به مطالب ذکر شده روش‌های مختلفی برای چربی گیری (روش فیزیکی، روش API، روش CPI و روش DAF) پیشنهاد می‌شود که یکی از حالت‌ها، چربی گیری به شکل  CPI پکیچ چربی گیر می‌باشد. البته هر یک از روش‌های ذکر شده دارای معایب و محاسنی می‌باشد که ما باید با شناخت کامل از هر یک از فرآیندها، بهترین روش را برای چربی زدایی انتخاب نماییم.

معمولا چربی گیر CPI برای حذف چربی و روغن‌های آزاد و همچنین برای حذف مشتقات نفتی در نظر گرفته می‌شود (البته کاربردهای این روش در انتهای متن بیان شده‌اند). این نوع چربی گیر که گاهی به نام TPI نیز شناخته می شود به طور گسترده ای جایگزین چربی گیر های API و مخازن ته نشینی اولیه شده است.

به طور کلی جداکننده‌های CPI تا حدودی مشابه روش API می‌باشد. با این تفاوت که در این جداکننده‌ها از یک سری صفحات مورب و موج دار‌ استفاده شده است که با زوایای ۴۵ تا ۶۰ درجه در داخل مخزن قرار گرفته است. جنس این صفحات می تواند از شیشه تقویت شده با لایه ای از پلی استر باشد. چربی گیر CPI بر اساس اختلاف دانسیته ذرات، طراحی ، ساخته و مورد استفاده قرار می گیرد. اصلی که به قانون استوکس معروف است.

مزیت چربی گیر CPI نسبت به API میزان فضای کمتر مورد نیاز است. یک چربی گیر CPI حدودا به یک چهارم فضای مورد نیاز یک پربی گیر API نیاز دارد. این امر باعث افزایش کاربرد آن در مصارف صنعتی در ابعاد کوچک و بزرگ شده است. با این حال چربی گیر DAF از نظر کاربرد و عملکرد دقیق تر و بهتر از هر دو مورد ذکر شده می باشد اما ترجیه استفاده از هرکدام را نوع مصرف تعیین می کند.

جنس صفحات بسته به مشخصات فیزیکی و شیمیایی پساب ممکن است فلزی یا پلاستیکی باشند و معمولا با توجه به PH پساب از مواد پوشش دهنده مقاوم در برابر خوردگی استفاده می‌شود. در واقع مهمترین نقش صفحات ایجاد فضای مناسب برای شکل‌گیری جریان آرام می‌باشد. در چربی گیر CPI از صفحات مورب با زوایای 45 و 60 درجه برای جدا کردن مواد بر اساس چگالی شان از هم استفاده می کنند.

شرکت زادآب به عنوان تولیدکننده تجهیزات آب و فاضلاب آماده ارائه مشاوره رایگان به شما عزیزان می باشد. در صورت نیاز به مشاوره با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

علاوه بر صفحات جداکننده، این سیستم مجهز به سطح روب برای جمع‌آوری ذرات شناور شده و همچنین لجن روب برای جمع آوری لجن ته نشینی می باشد. نحوه عملکرد این واحدها ‌به این ترتیب است که با ورود فاضلاب از قسمت ورودی به علت سرعت کم جریان و قرارگرفتن جریان در مسیر صفحات موازی حالت آرام در جریان ایجاد می‌شود و در این حالت لمینار (آرام) چربی‌ها از فاضلاب جدا می‌شوند و ذرات معلق نیز از آن جدا می‌گردند.

چربی‌ها به دلیل کم بودن چگالی شان به سمت بالای واحد حرکت کرده و به سطح مخزن می‌رسند و با تجهیزات مربوطه (SKIMER )جمع‌آوری می‌شوند. ذرات معلق نیز در قسمت پایین مخزن ته‌نشین می‌شوند و نهایتاً به شکل لجن خارج می‌شوند. مواد ته نشین شده یا سطح نشین شده در این دستگاه باید به صورت دوره ای و منظم تخلیه شوند تا مشکلی برای دستگاه ایجاد نکنند.

چربی گیر CPI
چربی گیر CPI
چربی گیر CPI
چربی گیر CPI

از مهم‌ترین مزایای سیستم CPI نسبت به API می‌توان به موارد زیر اشاره کرد


  • بالابردن راندمان حذف جداسازی مواد روغنی از پساب
  • ایجاد جریان آرام بین صفحات
  •  کاهش قابل توجه مسافتی که ذرات روغن باید طی کند تا به سطح برسند
  • تحت تأثیر قرار نگرفتن توزیع جریان در داخل جداکننده به وسیله وزش باد
  • تخلیه آسان لجن و مواد ته‌نشین شده در جداکننده

شرکت زادآب تولید کننده انواع تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب می باشد. برای استعلام قیمت، مشاوره و خرید؛ با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

اما باید در نظر داشت که سیستم چربی گیر CPI قادر به تحمل شوک های وارده به پکیج در اثر تغییر در میزان چربی ورودی نخواهد بود.

ویژگی‌های چربی گیر به روش CPI


  • نصب و راه اندازی آسان
  • بالا بودن راندمان حذف روغن و چربی های غیر امولسیونی از پساب
  • قابلیت حذف ذرات روغن غیر امولسیونی تا قطر حداقل ۳۰ میکرون
  • پایین بودن مصرف انرژی
  • چربی گیر CPI می تواند پساب در دامنه دمای 0 تا 20 درجه را چربی گیری نماید.
  • چربی گیر CPI می تواند در دامنه PH 2 الی 12 به خوبی کار کند.

مهم‌ترین موارد مصرف جدا کننده CPI به صورت ذیل می‌باشد


  • پالایشگاه‌های نفت و گاز
  • پایانه‌ها و بنادر نفتی
  • تعمیرگاه‌ها
  • صنایع غذایی
  • صنایع تولید مواد شوینده و شیمیایی
  • صنایع اتومبیل‌سازی
  • صنایع پتروشیمی

واحدهای CPI به طور گسترده‌ای در بسیاری از صنایع برای جداسازی آب و روغن به کار می‌روند اما در پالایشگاه‌ها با استقبال کمتری روبرو شده‌اند به این دلیل که این واحدها قادر به پذیرش و تحمل شوک های حاصل از افزایش ناگهانی بار آلی و جریان‌های با حجم زیاد را به خوبی جداکننده‌های API نمی‌باشند.

جداکننده‌های CPI نسبت به جریان‌های پساب عبوری و بار روغن دارای محدودیت‌هایی می‌باشند که باعث کاهش راندمان عملکرد واحدها می‌شوند. مقدار جریان گذرنده از واحدهای CPI با مساحت صفحات و حجم واحد متناسب می‌باشد. چربی گیر CPI بر اساس اختلاف جرم و دانسیته فعالیت می کند و تا حدی به جدا کننده های API شباهت دارد.

واحدهای CPI در پالایشگاه ها با استقبال کمتری روبرو شده‌اند، به این دلیل که این واحدها قادر به تحمل شوک‌های حاصل از افزایش ناگهانی بار آلی و جریان‌های با حجم زیاد، به خوبی جدا کننده‌های API نیستند. چربی گیر های نوع API نیز تنها می توانند ذرات بزرگتر چربی ها و روغن ها را جدا کنند و قادر به جدا سازی ذرات ریز معلق نمی باشند.

چربی گیر های CPI نیاز به سطح روب و کف روب برای تخلیه مواد دارند زیرا چربی ها و ذرات سبک؛ شناور می شوند و ذرات سنگین ته نشین می شوند. تخلیه موجب کاهش کیفیت فاضلاب خروجی و کاهش راندمان چربی گیر می شوند.

شرکت زادآب به عنوان تولیدکننده تجهیزات آب و فاضلاب آماده ارائه مشاوره رایگان به شما عزیزان می باشد. در صورت نیاز به مشاوره با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

021-55256411-12

09927380994

نوشتن دیدگاه

نظر شما بعد از بازبینی کارشناسان زادآب ثبت خواهد شد.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

سایر محصولات

  • چربی گیر +

    چربی گیر فاضلاب چربی گیر دستگاهی است که بر سر خروجی فاضلاب هایی با مقدار چربی بالا نصب می شود و با روش هایی چربی یا گریس فاضلاب را حذف می کند یا کاهش می دهد. چربی گیر فاضلاب آشپزخانه اطلاعات بیشتر
  • اسمز معکوس +

    فرآیند تصفیه اسمز معکوس اسمز معکوس از جمله روش هایی است که امروزه به طور گسترده در شیرین سازی آب دریا و کشاورزی و خانگی جداسازی مواد آلی و سمی از پساب های صنعتی بکار برده می‌شود. اسمز معکوس ( آب اطلاعات بیشتر
  • دی اریتور دیگ بخار +

    دی اریتور در دیگ بخار از دی اریتور (دیریتور) برای هوازدایی در دیگ بخار استفاده می شود. وجود گازهایی مانند اکسیژن در آب ها باعث فرسایش سیستم های صنعتی شده و راندمان عملکرد آنها را کاهش می دهد اما دی اطلاعات بیشتر
  • سختی گیر رزینی +

    سختی گیر آب رزینی (Water Softener) که درون آن سیلیس و رزین های تبادل یونی قرار دارد و آب سخت املاح کلسیم و منیزیم با استفاده از رزین های تبادل یون به آب نرم تبدیل می کند. سختی گیر آب اطلاعات بیشتر
  • منبع کویل دار +

    منبع کویلی چیست منبع کویل دار متداول ترین و بهینه ترین روش برای تولید آبگرم بهداشتی مصرفی و ذخیره آن می‌باشد. در مخزن کویل دار آب داغ یا بخار تهیه شده توسط دیگ یا پنل های خورشیدی، داخل یک کویل اطلاعات بیشتر
  • هیدروسیکلون - مخزن هیدروسیکلون +

    هیدروسیکلون و تصفیه ذرات معلق هیدروسیکلون ابزار ساده و موثری برای گرفتن مواد دانه‌ای و جامدات ساینده از آب می‌باشد. از Hydrocyclone تصفیه آب به منظور جداسازی و حذف ذرات ماسه از جریان ورودی به شبکه‌های توزیع و سیستم های اطلاعات بیشتر
  • آشغالگیر +

    فرآیند آشغالگیری آشغالگیری یکی از فرآیندهای تصفیه فیزیکی می‌باشد که در اکثر تصفیه خانه‌ها و در ابتدای فرآیند تصفیه وجود دارد. در این مرحله عمل حذف و جداسازی مواد جامد و شناور با قطرهایی بیش از ۵.٠ سانتی متر صورت می‌پذیرد اطلاعات بیشتر
  • فیلتر پرس +

    دستگاه فیلتر پرس فيلتر پرس جهت جدا سازی ذرات جامد از مایع در محلول های سوسپانسیون در فرآیند های مختلف صنعتی بکار می رود. اجزای اصلی دستگاه فیلتر پرس عبارتند از: شاسی دستگاه، جک و سیستم هیدرولیک، صفحات فیلتر (از اطلاعات بیشتر
  • قیمت آنتی اسکالانت +

    آنتی اسکالانت ( antiscalant ) محلول ضد رسوب می باشد که جهت رسوب زدایی به ممبران دستگاه های تصفیه آب شیرین کن ro تزریق می گردد. آنتی اسکالانت چیست آنتی اسکالانت مهمترین ماده شیمیایی است با فرمول شیمیایی متفاوت که معمولا در اطلاعات بیشتر
  • اسید دیسکلر - قیمت اسید دی اسکلر +

    اسید شویی با اسید دیسکلر اسید دیسکلر (دی اسکلر) پر کاربرد ترین ماده جهت شستشوی مخازن است. اسید دیسکلر (دی اسکلر) با پایه HCl 33% می تواند با قدرت و اطمینان بالا تمام رسوب ها را از سطوح مخازن، بویلر اطلاعات بیشتر
  • 1
  • 2

ارتباط با کارشناسان

دپارتمان تصفیه آب: 09223345280

دپارتمان تصفیه فاضلاب: 09927380994

تلفن زادآب