مزایای پکیج تصفیه فاضلاب UASB

 
راکتور UASB
راکتور UASB

روش uasb در تصفیه فاضلاب

  •  در فضا های کمی با راندمان بالا کار می کند چون بارگذاری آن 10 برابر روش هوازی است. لذا 10/1 آن زمین نیاز خواهد داشت.
  •  روش UASB مولد انرژی قابل مصرف به صورت 75 درصد متان است که می تواند در صنایع یا گرم کردن فاضلاب یا هر دو بکار رود.
  •  UASB در تصفیه فاضلاب های با COD حدود 1500 تا 500000 میلی گرم در لیتر بکار می رود.

فرایند uasb

  •  95% COD تبدیل به گاز قابل مصرف و 5 % آن تبدیل به سلولهای جدید خواهد شد. این ارقام حدود 10 در صد مواردی است که از روش هوازی استفاده گردد. کمی لجن های تولیدی هزینه های زیاد دفع لجن زائد را تقلیل می دهد.
  •  کمی لجن های تولیدی نیاز به مواد غذایی را کاهش می دهد، بطوری که در روشهای بی هوازی میزان ازت و فسفر مورد نیاز بر حسب COD می باشد.
  •  UASB مولد لجن زائد پایدار است از این رو تولید بو و جلب حشرات در حین تخلیه لجن ناچیز است.
  •  UASB لجن های گرانولی شبیه ذغال فعال و خاویار تولید می نماید که قدرت ته نشینی خوبی دارد. قدرت ته نشینی این لجن ها 20 تا 80 متر در ساعت است.
  •  باکتری های بی هوازی را بری مصارف بعدی مدت نسبتا طولانی می توان در یک محیط نگه داشت، مثلا در صنایع قند سازی که فقط3 تا 4 ماه مشغول کار هستند لجنها را 8تا 9 ماه برای بهره برداری بعدی می توان نگه داشت.
  •  روش بی هوازی نیاز به انرژی ندارد مخصوصا نیاز به تزریق هوا که تولید آن هزینه زیادی دربر نخواهد داشت، ممکن است تنها انرژی مصرفی آن پمپاژ فاضلاب به داخل راکتور بوده یا انرژی مصرفی برای ثابت نگه داشتن حرارت بین 30تا 38 درجه سانتی گراد باشد.
  •  پیشرفت تصفیه فاضلاب های صنعتی مخصوصا فاضلاب های آلودگی خیلی زیاد به روش بی هوازی به قدری سریع بوده که در سال 1990 تعداد واحد های صنعتی استفاده کنند از UASB برای تصفیه فاضلاب به 205 واحد با ظرفیت تصفیه معادل 339000 متر مکعب رسیده است.

کاربرد اصلی پکیج تصفیه فاضلاب UASB

تذکر این نکته ضروری است که راکتور UASB بیشتر برای تصفیه فاضلاب های صنعتی با آلودگی بالا و مخصوصا مواد معلق کم بکار برده می شود. در حال حاضر از UASB در تصفیه فاضلاب صنایع غذایی، کاغذ سازی، داروسازی، صنایع شیمیایی استفاده می نماید.

توجه ویژه به نکات زیر در راهبری این سیستم ها حائز اهمیت است:

1- سیستم بیوگاز

متعلقات داخلی راکتور UASB
متعلقات داخلی راکتور UASB

گاز های تولیدی در راکتور در جمع آوری کننده در محل جدا کننده 3 فاز در بالای راکتور جمع آوری می شود. چون راکتور تحت فشار است به مرور حجم های کم گاز زیر جداکننده جمع شده و فشار حداکثر آن حدود یک psl می باشد. در محل خروج گاز از راکتور معمولا برای جداسازی ناخالصی ها و احتمالا کف موجود در آن وسایلی تعبیه شده است. باید توجه داشت که گاز ها در حرارت راکتور از بخار آب اشباع است و تا گاز سرد شود قطرات آب از آن ها می چکد و برای جداسازی این قطرات لازم است در دو نقطه فشار بالا و پایین وسایل جداسازی قطرات آب پیش بینی شود. بر روی لوله خروجی گاز باید شیر فشار و خلأ و مشعل سوزانیدن گاز نصب گردد.

شیر های نصب شده در صورتی که فشار گاز بالا و پایین شود باز و بسته خواهد شد. میزان متان تولیدی به COD فاضلاب مربوطه است و معمولا از هر کیلو تبدیل COD حدود 0.35 متر مکعب متان می شود ( یا معادل 5.6 فوت مکعب متان در تبدیل هر پوند COD ).

2- سیستم بیوماس ( لجن گرانول)

UASB در داخل راکتور
UASB در داخل راکتور

با وجود اینکه فقط قسمت کوچکی از COD تبدیل شده باکتری های جدید در راکتور های بی هوازی تبدیل می گردد( 0.05 کیلو VSS در ازا هر کیلو COD ) باز در حین بهره برداری از UASB زمانی می رسد که لازم است قسمتی از لجن به عنوان لجن زائد از سیستم تخلیه گردد.

در عین حالی که لجن آب چسبندگی کافی گرانول شده اند اگر برای جابجایی آن از پمپ های سانتریفیوژ استفاده کنند حالت گرانول آن ها ار بین می رود لذا توصیه کرده اند برای جابجایی گرانول ها از پمپ های دیافراگمی استفاده نمایند.

محل جمع آوری لجن زائد جزئی از سیستم UASB است، لجن های جمع آوری در آن ته نشین و تغلیظ خواهد شد. حد تغلیظ لجن تا 15 % مواد جامد است. حرکت دادن لجن با این غلظت مواد جامد کار ساده ای نیست ولی هر چه لجن غلیظ تر گردد. حجم کمتری اشغال و نقل و انتقال آن راحت تر خواهد بود.

چون لجن در محیط های بی هوازی به وجود آمده به اندازه کافی پایدار است و برای راه اندازی راکتور های جدید قابل استفاده می باشد.

فرایند uasb

شرکت زادآب به عنوان تولیدکننده تجهیزات آب و فاضلاب آماده ارائه مشاوره رایگان به شما عزیزان می باشد. در صورت نیاز به مشاوره با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

021-55256411-12

0912-4349929