هضم هوازی ، هاضم لجن

 
هضم هوازی
هضم هوازی

هضم هوازی لجن فاضلاب

فراوری لجن به منظور حذف پتانسیل گندیدن (فساد بی هوازی)، کاهش یا پیشگیری از تولید بو ،کاهش عوامل بیماری‌زا و در نهایت تبدیل ان به محصول پایدار برای استفاده یا دفع ، را تثبیت لجن میگویند. تثبیت لجن به یکی از روش‌های زیر انجام می‌گردد:

  1. هضم هوازی
  2. هضم بی هوازی
  3. تثبیت قلیایی
  4. کمپوست ها
  5. خشک کردن از طریق حرارت

در این مقاله به تشریح روش هضم هوازی لجن و زیست توده پرداخته شده است

مقدمه: این روش از گسترده ترین روش‌های مورد استفاده در فرایند تثبیت لجن تصفیه‌خانه های فاضلاب است که قادر به تصفیه حداکثر 20000 مترمکعب در شبانه‌روز می‌باشد. هضم هوازی فرایند اکسیداسیون و تجزیه بخش آلی لجن از طریق میکرو ارگانیسم‌های هوازی می‌باشد که در مخازن مخصوص باز یا بسته انجام می‌گیرد.

این روش یک فرایند بیولوژیکی رشد معلق بوده که شبیه فرایند توسعه یافته‌ی لجن فعال می‌باشد. این فرایند محصولی پایدار تولید می‌کند و جرم و حجم را کاهش داده و عوامل بیماری‌زا را تقلیل می‌دهد.

تئوری فرایند هضم هوازی

درواقع فرایند هضم هوازی لجن را می‌توان ادامه‌ی فرایند لجن فعال در نظر گرفت. وقتی‌که سو بستره محلول به طور کامل توسط جمعیت میکروبی اکسید می‌شود میکرو ارگانیسم‌ها برای کسب انرژی موردنیاز بقای خود شروع به مصرف پروتوپلاسم خود می‌کنند.

پروتوپلاسم

به بخش زنده سلول گفته می‌شود که توسط غشای سلولی احاطه‌شده است. همچنین پروتوپلاسم یک اصطلاح عمومی برای سیتوپلاسم است.

این پدیده یعنی کسب انرژی از بافت سلولی که خودخوری نام دارد، یک واکنش عمده در هضم هوازی است.

پس از کامل شدن فرایند هضم، مواد باقی‌مانده اجزای خنثی و مواد آلی هستند که قابلیت تجزیه بیولوژیکی را ندارند. این مواد سطح انرژی پایینی دارد و ازنظر بیولوژیکی لزوماً پایدارند.

مراحل هضم هوازی

اولین مرحله از فرایند؛ اکسیداسیون می‌باشد که منجر به اکسیداسیون مستقیم مواد تجزیه‌پذیر می‌باشد و

معادله‌ی این واکنش به شکل زیر است

هضم هوازی

در مرحله دوم باکتری‌ها وارد فاز خودخوری می‌شوند

هضم هوازی

در تخریب بیومس برای اکسیداسیون جرم سلولی، دی‌اکسید کربن، آب و اکسیژن استفاده می‌شود که این واکنش بیکربنات آمونیوم تولید می‌کند.

شایان‌ذکر است که آمونیاک پس از آزاد شدن بادی اکسید کربن تولیدی ترکیب‌شده و بی‌کربنات آمونیوم تولید می‌کند.

وقتی فقط لجن مازاد به طور هوازی هضم می‌شود، فاز غالب فاز خودخوری است؛ اما اگر فرایند شامل لجن اولیه نیز باشد، واکنش در مدت زمان زیادتری انجام می‌گیرد.

نحوه رشد باکتری‌ها معمولاً از یک نمودار پیروی می‌کند که شامل چهار فاز می‌باشد که آخرین مرحله مربوط به فاز خودخوری می‌باشد و در این مرحله با توجه به نبود سو بستر کافی، باکتری‌ها شروع به تغذیه از بدن سایر باکتری‌ها می‌کنند.

حال اگر از لجن اولیه استفاده شود به دلیل زیاد بودن منبع غذایی خارجی، رخداد فاز خودخوری درزمان طولانی‌تری اتفاق می‌افتد به عبارت دیگر در این حالت زمان ماند زیادی نیاز است.

هضم هوازی متعارف

هضم هوازی متعارف
هضم هوازی متعارف
هضم هوازی متعارف
هضم هوازی متعارف

قبلاً هاضم های هوازی به صورت فرایندهای نیمه پیوسته طراحی می‌شدند. این مورد هنوز هم در بسیاری از تصفیه خانه‌های کوچک‌تر به کار می‌رود.

لجن بلافاصله پس از زلال ساز یا پس از تغلیظ وارد هاضم هوازی می‌رود.

در حین عملیات پر کردن مخزن محتویات هاضم به طور پیوسته هوادهی می‌رود. پس از پر شدن مخزن عملیات هوادهی تا زمان ماند ادامه پیدا می‌کند.

سپس هوادهی قطع‌شده و مواد جامد پایدار شونده ته‌نشین می‌شوند.

نکات بهره‌برداری فاضلاب

  • غلظت مواد جامد در لجن ورودی به هاضم؛ اهمیت خاصی در طراحی و عملیات آن دارد.
  • دمای مایع در هاضم های که مخازن روباز دارند، به شرایط آب و هوایی بستگی دارد. در طراحی هاضم ها به کمینه سازی اتلاف گرما بایستی توجه داشت. ازجمله استفاده از بتن به جای فولاد قرار دادن تانک پایین‌تر از سطح و استفاده از هوادهی زیرسطحی به جای هوادهی سطحی می‌تواند در این زمینه مؤثر باشد.
  • اکسیژن موردنیاز: برای اکسید شدن یک کیلوگرم از جرم سلولی بدون نیتریفیکاسیون به 1.45 کیلوگرم اکسیژن نیاز است.

مخازن مربوط به هضم بی هوازی لجن معمولاً به صورت مستطیلی، مدور یا حلقوی طراحی می‌شود. در هاضم های که از نازل هوا برای اختلاط و اکسیژن استفاده می‌شود، کف مخزن در حالت کلی مسطح است.

هضم هوازی
هضم هوازی

مخازن کوچک با شیب بسیار کمی طراحی می‌شود تا زدودن لجن یا تخلیه مخزن در صورت لزوم صورت گیرد.

انواع فرایندهای هضم

چندین نوع هضم هوازی متعارف وجود دارد که عبارت است از

  • هضم با خلوص بالای اکسیژن : در این فرایند به جای هوا از اکسیژن خلوص بالا به عنوان منبع اکسیژن استفاده می‌شود. این فرایند با استفاده از اکسیژن خالص اغلب در مخزن بسته مشابه فرایند لجن فعال برای تصفیه فاضلاب، انجام می‌گیرد.
  • هضم هوازی در دمای کم : در این نوع هاضم ها با کاهش دمای بهره‌برداری،SRT افزایش داده می‌شود تا اطمینان حاصل شود که مقدار تخریب مواد جامد فرار قابل‌قبول است.
  • هضم دوگانه : این فرایند یک هضم دومرحله‌ای است که مرحله‌ی اول آن هضم ترموفیلیک هوازی و مرحله‌ی دوم ان هضم بی هوازی مزوفیلیک است. این سیستم به طور گسترده در اروپا استفاده می‌شود. زمان ماند در بخش هوازی 18 الی 24 ساعت است و در بخش بی هوازی حدوداً 10 روز می‌باشد.
  • هضم هوازی مزوفیلیک : هضم هوازی مزوفیلیک فرایند هضم خود گرم شامل تغلیظ لجن و پس از آن دو یا سه مرحله تصفیه در راکتورهای هوازی است.
  • برای توازن گرما در فرایند لجن باید 4 تا 5 درصد مواد جامد پیش تغلیظ شود.
  • هضم هوازی مزوفیلیک را می‌توان در رده‌ی فرایندهایی که به طور چشم‌گیری پاتوژن را کاهش می‌دهند قرارداد؛ اما در مقایسه با هضم هوازی متعارف به علت هزینه سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری زیاد استفاده از این فرایند محدودشده است.
  • هضم هوازی ترموفیلیک : هضم هوازی ترموفیلیک فرایند هضم لجن است که قادر است به درجه‌ی بالایی از تثبیت و کاهش پاتوژن دست یابد. مشخصه‌ی این فرایند نرخ بالای واکنش در دمای ترموفیلیک 40 تا 70 درجه‌ی سانتی‌گراد است. با استفاده از گرمای آزادشده از طریق فرایند اکسیداسیون میکروبی، این دما حاصل می‌شود.

از مزایای این فرایند هضم لجن

  •  کاهش چشم‌گیر SRT
  •  امکان کاهش ویروس‌های بیماری‌زا
  •  نابودی به زر علف‌های هرز
  •  تقریبا 25 درصد کاهش اکسیژن خواهی

منبع:کتاب فرایندهای پردازش لجن فاضلاب

نویسنده : ایزریل آس تروسکی

شرکت زادآب به عنوان تولیدکننده تجهیزات آب و فاضلاب آماده ارائه مشاوره رایگان به شما عزیزان می باشد. در صورت نیاز به مشاوره با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

021-55256411-12

0912-4349929

نوشتن دیدگاه

نظر شما بعد از بازبینی کارشناسان زادآب ثبت خواهد شد.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

سایر محصولات

  • چربی گیر +

    چربی گیر فاضلاب چربی گیر دستگاهی است که بر سر خروجی فاضلاب هایی با مقدار چربی بالا نصب می شود و با روش هایی چربی یا گریس فاضلاب را حذف می کند یا کاهش می دهد. چربی گیر فاضلاب آشپزخانه اطلاعات بیشتر
  • اسمز معکوس +

    فرآیند تصفیه اسمز معکوس اسمز معکوس از جمله روش هایی است که امروزه به طور گسترده در شیرین سازی آب دریا و کشاورزی و خانگی جداسازی مواد آلی و سمی از پساب های صنعتی بکار برده می‌شود. اسمز معکوس ( آب اطلاعات بیشتر
  • دی اریتور دیگ بخار +

    دی اریتور در دیگ بخار از دی اریتور (دیریتور) برای هوازدایی در دیگ بخار استفاده می شود. وجود گازهایی مانند اکسیژن در آب ها باعث فرسایش سیستم های صنعتی شده و راندمان عملکرد آنها را کاهش می دهد اما دی اطلاعات بیشتر
  • سختی گیر رزینی +

    سختی گیر آب رزینی (Water Softener) که درون آن سیلیس و رزین های تبادل یونی قرار دارد و آب سخت املاح کلسیم و منیزیم با استفاده از رزین های تبادل یون به آب نرم تبدیل می کند. سختی گیر آب اطلاعات بیشتر
  • منبع کویل دار +

    منبع کویلی چیست منبع کویل دار متداول ترین و بهینه ترین روش برای تولید آبگرم بهداشتی مصرفی و ذخیره آن می‌باشد. در مخزن کویل دار آب داغ یا بخار تهیه شده توسط دیگ یا پنل های خورشیدی، داخل یک کویل اطلاعات بیشتر
  • هیدروسیکلون - مخزن هیدروسیکلون +

    هیدروسیکلون و تصفیه ذرات معلق هیدروسیکلون ابزار ساده و موثری برای گرفتن مواد دانه‌ای و جامدات ساینده از آب می‌باشد. از Hydrocyclone تصفیه آب به منظور جداسازی و حذف ذرات ماسه از جریان ورودی به شبکه‌های توزیع و سیستم های اطلاعات بیشتر
  • آشغالگیر +

    فرآیند آشغالگیری آشغالگیری یکی از فرآیندهای تصفیه فیزیکی می‌باشد که در اکثر تصفیه خانه‌ها و در ابتدای فرآیند تصفیه وجود دارد. در این مرحله عمل حذف و جداسازی مواد جامد و شناور با قطرهایی بیش از ۵.٠ سانتی متر صورت می‌پذیرد اطلاعات بیشتر
  • فیلتر پرس +

    دستگاه فیلتر پرس فيلتر پرس جهت جدا سازی ذرات جامد از مایع در محلول های سوسپانسیون در فرآیند های مختلف صنعتی بکار می رود. اجزای اصلی دستگاه فیلتر پرس عبارتند از: شاسی دستگاه، جک و سیستم هیدرولیک، صفحات فیلتر (از اطلاعات بیشتر
  • قیمت آنتی اسکالانت +

    آنتی اسکالانت ( antiscalant ) محلول ضد رسوب می باشد که جهت رسوب زدایی به ممبران دستگاه های تصفیه آب شیرین کن ro تزریق می گردد. آنتی اسکالانت چیست آنتی اسکالانت مهمترین ماده شیمیایی است با فرمول شیمیایی متفاوت که معمولا در اطلاعات بیشتر
  • اسید دیسکلر - قیمت اسید دی اسکلر +

    اسید شویی با اسید دیسکلر اسید دیسکلر (دی اسکلر) پر کاربرد ترین ماده جهت شستشوی مخازن است. اسید دیسکلر (دی اسکلر) با پایه HCl 33% می تواند با قدرت و اطمینان بالا تمام رسوب ها را از سطوح مخازن، بویلر اطلاعات بیشتر
  • 1
  • 2

ارتباط با کارشناسان

دپارتمان تصفیه آب: 09223345280

دپارتمان تصفیه فاضلاب: 09927380994

تلفن زادآب